Hvorfor studerer vi litteratur?

Analyzing-and-Interpreting-Literature-CLEP

Analyzing-and-Interpreting-Literature-CLEPDet er viktig å ta opp denne debatten siden litteraturen, så lenge den har eksistert, har spilt en stor rolle i den kulturelle forståelsen av vår oppfatning av virkeligheten og verden. Det er utvilsomt et problem at ikke bare studiet “litteratur”, fra videregående skole til universitet, synker betraktelig i engasjement og styrke, men også fordi produksjonen svekkes. Ikke siden 1960 har litteratur hatt en større påvirkningskraft i mediene, men kontrasten mellom da og nå er påfallende: I 1960 var spørsmålene mer rettet mot logikken i forkant, om legitimiteten av denne, eller litterære teknikker og stiler. I dag går spørsmålene ut på hvorvidt litteraturen kommer til å overleve, og hvor krympende interessen for studiet er. Vår generasjon omfavner nye kommunikasjonsteknologier og den Europeiske identitet på en annen måte enn før, og litteraturen har ikke lenger den plassen den burde ha. Dette handler kanskje om at folk ikke forstår hva litteratur er. Hvor viktig den er.

I motsetning til krisen hva gjelder vaner av produksjon, forbruk og generell interesse for og av litteratur, skriver professor og forfatter J. Schäffer i en av bøkene sine noe sånt som at “Den nåværende krisen i litteratur er først og fremst en utfordring rundt lovligheten av hva som kan brukes”. For å svare på disse spørsmålene, mener Schaeffer at “vi må sette litteratur i en bredere sammenheng i henhold til filosofiske endringer, som beskriver den grunnleggende opplevelse av lesing, tolkning, beskrivelse, forståelse og forklaring.

Analyse av fransk litteratur er et pass for å forstå kulturelt mangfold. Det gjør det mulig å skjerpe kritisk tenkning og berike uttrykk, både muntlig og skriftlig. Kreative verksteder, ledet av professorer forfattere og skribenter i bolig, vil gi folk muligheten til å sette sine kunnskaper om det litterære fenomenet i tjeneste for sin kreativitet, aspekter av språket, din identitet og åpenhet til verden.